14 پرسش مردم از مشاغل خانگي

ساخت وبلاگ

 

وام مشاغل خانگی,درباره مشاغل خانگی

 

متداول ترين سئوالات مردم درباره مشاغل خانگي از ثبت نام تا دريافت تسهيلات همراه با پاسخ وزارت كار و امور اجتماعي به اين پرسشها اعلام شد.

 

وزارت كار و امور اجتماعي در آستانه آغاز پذيرش طرحهاي اشتغالزايي كسب و كار خانگي، متداول ترين سئوالات مردم و پاسخ آنها را اعلام كرده است.

 

متداول ترين سئوالات و پاسخ آنها به شرح ذيل است:

 

1- مشاغل خانگي چيست و  شامل چه رشته هايي مي شود؟

 

مطابق قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، اين گروه شامل آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيرد و منجر به توليد و يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني خواهد شد.

 

بر اساس مصوبات ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، رشته هاي مشاغل خانگي در حوزه هاي صنايع دستي، فرش، كشاورزي، دامپروري، شيلات، خدمات، توليدي، صنعت و فناوري اطلاعات (IT )است و بر همين اساس، انواع مشاغل خانگي در هر يك از زير بخش ها ارائه شده كه فهرست و همچنين اطلاعات هر يك از مشاغل مذكور در سايت وزارت كار و امور اجتماعي موجود است.

 

2- براي پيشنهاد عنوان شغلي جديد چه بايد كرد؟

 

در صورت عدم وجود شغل مورد نظر متقاضي در فهرست مشاغل خانگي، متقاضي مي تواند در فرم ثبت نام شغل مد نظر خود را پيشنهاد كند. مشاغل پيشنهادي متعاقبا بررسي و در صورت تصويب، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهند شد.

 

3- نحوه فعاليت در مشاغل خانگي چگونه است؟

 

فعاليت در حوزه مشاغل خانگي به 3 صورت امكان پذير است: الف- انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كارفرماي خارج از محيط مسكوني (متقاضي تحت پوشش).

 

ب - انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه محصول به خارج از محيط مسكوني (متقاضي مستقل).

 

ج- انجام فعاليت به صورت تعاوني و يا مشاركت با بنگاه هاي بالا دستي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجيحا به صورت كسب و كار خوشه اي (پشتيبان).

 

4- نحوه ثبت نام براي مشاغل خانگي به چه صورت است؟

 

به منظور تسريع در ثبت نام متقاضيان مشاغل خانگي (تا پيش از تكميل و راه اندازي سامانه ثبت نام) متقاضيان مي توانند به صورت حضوري ثبت نام كنند. بديهي است پس از تكميل و راه اندازي سامانه مذكور، ثبت نام فقط از طريق سامانه انجام خواهد شد.

 

متقاضيان مشاغل خانگي مي توانند فرم ثبت نام (متناسب با شرايط خود به تفكيك مستقل - تحت پوشش - پشتيبان ) را از سايت وزارت كار و امور اجتماعي به نشاني www.irimlsa.irقسمت مشاغل خانگي دريافت و چاپ نموده و فرم ها را پس از تكميل به ادارات كل تعاون يا دستگاه اجرايي ذيربط ارائه نمايند.

 

متقاضيان مشاغل خانگي بايد از مهارت و تخصص كافي جهت انجام شغل خانگي مورد نظر برخوردار باشند.

 

5- آيا براي شروع فعاليت در مشاغل خانگي نياز به مجوز است؟

 

كليه متقاضيان مستقل و پشتيبان براي انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي نياز به دريافت مجوز دارند.

 

6- شرايط لازم و مراحل دريافت مجوز چيست؟

 

شرايط لازم براي دريافت مجوز شامل شرايط عمومي واختصاصي است. متقاضيان واجد شرايط، فرم تكميل شده ثبت نام و مدارك لازم را به دستگاه اجرائي ذيربط ارائه مي نمايند. پس از انجام بررسي هاي لازم و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي، مجوز مربوطه توسط اداره كل كار و امور اجتماعي استان صادر خواهد شد.

 

جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز(شرايط عمومي و اختصاصي، مدارك مورد نياز و مراحل صدور مجوز) به سايت وزارت كارو امور اجتماعي مراجعه شود.

 

7- آيا متقاضيان مشاغل خانگي وام و تسهيلات دريافت مي نمايند؟

 

متقاضيان داراي مجوز كسب و كار خانگي كه مورد تاييد دستگاه اجرائي ذيربط باشند، مي توانند از اين تسهيلات بهره مند شوند.

 

8-آيا شاغلين كسب و كار خانگي مشمول حمايت بيمه اي خواهند شد؟

 

مشمولين قانون با ارائه مجوز كسب و كار خانگي مي توانند نزد صندوق تامين اجتماعي بيمه و از مزاياي آن برخوردار شوند. مشمولين صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير تابع قوانين و مقررات مربوطه خواهند بود.

 

9- از شاغلين خانگي چه حمايتهايي به عمل خواهد آمد؟

 

متقاضيان مشاغل خانگي در صورت واجد شرايط بودن از انواع گوناگون حمايتها نظير حق بيمه خويش فرما، تسهيلات و  بازارهاي محلي جهت عرضه محصولات خانگي و غيره برخوردار خواهند شد.

 

10- عرضه و فروش محصولات خانگي به چه صورت است؟

 

طابق قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محيط مسكوني صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (كالا و خدمات ) در منزل مسكوني ممنوع است. به همين منظور بازارهاي محلي موقت به تناسب، جهت عرضه محصولات خانگي اختصاص داده مي شوند.

 

11- شيوه نظارت بر مشاغل خانگي به چه صورت است؟

 

نظارت در حوزه مشاغل خانگي به 3 مرحله قبل از پرداخت، حين پرداخت و پس از پرداخت تسهيلات تقسيم بندي مي شود. جهت اطلاع از چگونگي نظارت به سايت وزارت كار و امور اجتماعي مراجعه شود.

 

12- آيا امكان فعاليت همزمان در چند رشته وجود دارد؟

 

انجام فعاليت همزمان در چند شغل خانگي در صورت تائيد دستگاه اجرايي ذيربط و چنانچه مجموع ساعات كار خانگي توسط هر يك از شاغلين خانگي از 44 ساعت كار در هفته بيشتر نشود، بلامانع است.

 

13- شرايط و استاندارد هاي لازم براي مشاغل خانگي كدام است؟

 

فهرست رشته هاي مشاغل خانگي و نيز اطلاعات مربوط به تعدادي از رشته هاي مشاغل خانگي در سايت وزارت كار و امور اجتماعي قسمت مشاغل خانگي موجود و قابل مشاهده است.

 

14- شرايط انجام كسب و كار خانگي چيست؟

 

براي انجام كسب و كار خانگي لازم است كار صرفا توسط عضو يا اعضاء خانواده در واحد مسكوني انجام شود و حجم توليد با شرايط و فضاي واحد مسكوني تناسب داشته باشد.

 

همچنين آلودگي هاي زيست محيطي، صوتي و بصري ايجاد نكند، حقوق همسايگان به صورت كامل رعايت شود، عرضه و فروش محصول (كالا و خدمات) در خارج از واحد مسكوني صورت گيرد. در نهايت، تردد غيرمتناسب با فضاي محل سكونت به ويژه در مجتمعهاي مسكوني انجام نشود. شغل مجاز و با محيط مسكوني تناسب داشته باشد.

 

هم اكنون فرمهاي مربوط به ويژه متقاضيان انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي (به صورت مستقل)، (به صورت پشتيبان) و (به صورت تحت پوشش) آماده و در دسترس متقاضيان قرار دارد.

 

 

منبع : jobportal


آموزش شغل...
ما را در سایت آموزش شغل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آموزش شغل linetg بازدید : 1424 تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392 ساعت: 2:10

خبرنامه